Pouze necelá čtvrtina Čechů má digitální dovednosti, jež jsou potřebné
pro podnikání nebo rozvoj kariéry. Ty jsou přitom klíčovým faktorem úspěšné
digitální transformace Česka a jeho konkurenceschopnosti v rámci Evropy. Proto Google představil dostupné
řešení, jímž chce ve spolupráci s partnery oslovit desítky tisíc firem a jednotlivců.
Český Google se v rámci
dlouhodobé iniciativy „Pomáháme Česku růst“ letos zaměří na posílení
digitálních dovedností. Dnes proto představil rozsáhlý vzdělávací program
zdarma pod názvem Digitální garáž. Jeho hlavním pilířem je samovzdělávací
online platforma digitalnigaraz.cz. Digitální garáž do konce roku navíc nabídne i
desítky školení formou přednášek ve spolupráci s partnery. Program pořádá český
Google ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR, Asociací malých a středních
podniků a živnostníků ČR (AMSP) a Vysokou školou ekonomickou v Praze, a
pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
a Ministerstva práce a sociálních věcí. Oficiálně ho dnes zahájil prezident
Googlu pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky, Matt Brittin.
Cílem iniciativy „Pomáháme Česku růst“ je pomoct
Čechům uspět díky internetu a inspirovat je, jak mohou prostřednictvím
dostupných online nástrojů začít podnikat, rozvíjet firmu, exportovat, vyvíjet
služby a vytvářet a sdílet vlastní obsah. Letos se Google zaměří na
posílení digitálních dovedností v tzv. Digitální garáži, která cílí
na všechny studenty nebo podnikatele, kteří mají zájem získat nebo zdokonalit
své digitální dovednosti. Google iniciativu doplní specializovanými workshopy pro exportéry a ženy
podnikatelky.
„Internet
zcela proměnil svět byznysu a otevřel příležitosti, které by si ani české firmy
neměly nechat ujít. Každá česká firma se dnes může stát digitální a každý, kdo
podniká online, má šanci začít dělat byznys v globálním rozsahu,“ říká Matt
Brittin, prezident Googlu pro region EMEA. „Proto chceme ve spolupráci s lokálními partnery firmám pomoci tuto
příležitost uchopit a odstranit často hlavní překážku v podobě nedostatečných
digitálních dovedností.“
„Prohlubovat
digitální znalosti a dovednosti pokládám v této době za velmi potřebné. Věřím,
že program Pomáháme Česku růst k tomu významně přispěje. Míra naší
konkurenceschopnosti je přímo úměrná se zvyšováním kvality za příznivé ceny a s
příchodem 4. průmyslové revoluce to obzvláště souvisí se schopností využít nové
digitální technologie, které se rychle prosazují ve všech průmyslových
oblastech,“ uvedl ministr
průmyslu a obchodu, Jan Mládek.
Digitální dovednosti v ČR
Česko je na tom dobře, pokud jde o základní
digitální dovednosti - ty si osvojily až dvě třetiny lidí[1].
Aby ale lidé dokázali sami rozvíjet svůj byznys nebo kariéru, potřebují tzv.
pokročilejší digitální dovednosti[2].
Ty má však pouze necelá čtvrtina Čechů (EU15 34 %). Česko v této kategorii
obsadilo až 21. příčku z 28 evropských zemí (Eurostat). České firmy tak mají
omezenější přístup k digitálně kvalifikovaným pracovníkům.
Více než
80 % malých a středních podniků (MaSP) souhlasí, že pro firmy je v dnešní době
důležité být na internetu. Přesto polovina firem (49 %) online marketingovou
strategii neplánuje. Jedním z důvodů je, že pro více než dvě třetiny z
nich (62 %) není lehké získat komplexní přehled o online marketingu.
Nejčastějšími
bariérami rozvoje digitálních dovedností u českých MaSP jsou nedostatek času na
delší školení (67 %) a nenalezení relevantních či dostupných zdrojů informací:
webových stránek s uspořádanými informacemi (56 %), úspěšných případových
studií o lokálních firmách (47 %) nebo vzdělávacích programů zdarma (38 %).
„Přestože
podnikatelé považují internet za velmi důležitý, málo se vzdělávají v tom, jak
jeho obrovských možností využít. Důvodem u malých a středních firem, a zejména
živnostníků, je trvalý nedostatek času. Proto také jednoznačně preferují online
formu vzdělávání, která by jednoduše, srozumitelně a v čase jim vyhovujícím
otevírala nové možnosti pro růst jejich podnikání. Největší rezervy mají
řemeslníci, naopak bravurně umí internetu využít mladí začínající podnikatelé,“ uvádí Karel
Dobeš, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků
ČR, která výzkum zrealizovala.
Některé
české firmy (CZ 20 % vs. EU15 21 %) se problém s nedostatečně kvalifikovanou
pracovní sílou snaží samy řešit a zaměstnance doškolují. (zdroj: DELab, duben
2016).
Digitální garáž
Google
chce na tento zájem navázat a firmám, jejich zaměstnancům a také studentům
nabízí vzdělávací program Digitální garáž, který odstraňuje všechny klíčové bariéry
rozvoje digitálních dovedností.
„Víme, že pro podnikatele a menší firmy není
vůbec snadné investovat jakékoliv zdroje do rozvoje digitálních dovedností. Proto
se jim snažíme jít vstříc a nabídnout řešení, které je pro ně dostupné z časového,
geografického, jazykového i finančního hlediska,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka českého
Googlu. „Věřím, že i díky našemu vzdělávacímu programu
se podaří dostat mnohem více pověstné české vynalézavosti i do digitálního
světa, který inovacím nabízí neomezený prostor.“
„Podporou tohoto projektu pomůžeme firmám,
které se chtějí prosadit v internetovém obchodě či v oblasti exportu.
Firmy mají díky tomuto projektu možnost bezplatně vzdělávat své zaměstnance, a využívat
tak jejich nových dovedností a poznatků, což považuji za významný přínos pro
české podnikatelské prostředí,“ uvedl Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR, která sdružuje
více než 14 000 členů.
Online
platforma Digitální
garáž, s novým lokálním obsahem, nabízí bezplatné kurzy na míru pro
začátečníky i pokročilejší uživatele internetových nástrojů, a to bez
ohledu na profesi nebo oblast podnikání. Platforma obsahuje snadno pochopitelná
edukační videa a kvízy, jejichž a úroveň náročnosti témat se přizpůsobí každému
účastníkovi. Ti se mohou dozvědět více o tom, jak vytvořit webovou stránku, jak
na základy digitálního marketingu přes internetový export až po využívání
pokročilejších analytických nástrojů či optimalizaci webové stránky pro
vyhledávače.
Kromě online kurzů zájemci na webu Digitální garáže
najdou i program školení realizovaných ve spolupráci s partnery. Přihlásit
se mohou studenti, podnikatelé i široká veřejnost. K projektu se připojilo 12
českých a moravských univerzit s ekonomickým nebo marketingovým zaměřením
a další partneři zaměřující se na vzdělávání menších firem či podnikatelů.
Nejbližší školení se konají 20. 4. v Praze, 3. 5. v Liberci a 4. 5.
v Ostravě a registrovat se je možné na hlavní stránce Digitální garáže v části
Semináře.
Kromě Digitální garáže Google nabídne i sérii
specializovaných workshopů pro stávající i potenciální exportéry pod názvem Exportní akcelerátor (pro vybrané společnosti odstartuje koncem dubna) a celodenní
workshopy pro ženy podnikatelky v rámci tzv. Digitální akademie pro ženy
(odstartuje v červnu).
Kristýna Křížová, která
provozuje e-shop a několik kamenných prodejen s kreativními hračkami, hrami a školními
potřebami Agátin svět, říká: „Internet stál u základů mého podnikání, protože Agátin svět
vznikl nejprve jako e-shop. Nicméně ukázal se nepostradatelný i pro kamenné
prodejny – bez propojení s internetem by neměly šanci na úspěch.“
Podnikatelům začínajícím s internetem vzkazuje: „Nebojte se.
Výhodou internetu je, že si z něj každý může vzít to, co potřebuje, a v míře, s
jakou je schopen pracovat.“
Lokální
vzdělávací program je součástí celoevropského závazku Googlu, v rámci něhož
chce vyškolit v digitálních dovednostech 2 miliony Evropanů. Reaguje tím
na probíhající digitální transformaci, která v rámci iniciativy Digital Single
Market představuje pro evropské země velkou příležitost k ekonomickému
růstu. Jednou z překážek je digitální gramotnost, kdy má téměř polovina
Evropanů (47 %) nedostatečnou kvalifikaci. Přitom až 90 % pracovních pozic bude
určitou úroveň těchto dovedností v blízké budoucnosti vyžadovat a kvůli jejich
nedostatečné úrovni může být do roku 2020 až 900 000 pracovních pozic
neobsazených. (Zdroj: Evropská komise)
Program „Pomáháme Česku růst“ též podpořili
Michaela Marksová, ministryně práce a sociálních věcí
„Digitální
kompetence jsou z hlediska jedince stále důležitější. Zaprvé pro možnost jeho
uplatnění na trhu práce. Zadruhé také proto, že efektivní užívání digitálních
technologií se stává jedním z faktorů společenské úspěšnosti, a tím i jednou z
nezanedbatelných podmínek sociálního začlenění.“
Kateřina Valachová, ministryně školství
„Vzdělávací program Pomáháme Česku růst
naplňuje požadavek zvyšování digitální gramotnosti a rozvoj elektronických
dovedností občanů programového prohlášení vlády, a proto bylo uznáno za vhodné
udělit danému projektu záštitu.“
Jiří Hnilica, prorektor Vysoké
školy ekonomické v Praze
„Digitalizace mění zaběhlé modely podnikání a
zcela zásadně zasahuje i do oblasti vzdělávání – vedle online kurzů přináší i
nové způsoby komunikace mezi studenty, vyučujícími a dalšími stranami. Proto
spolupráci na projektu Digitální garáž považujeme za skvělou příležitost, která
může výrazně posílit smysluplné využívání digitálních technologií v oblasti
vzdělávání. A s kým jiným spolupracovat v oblasti digitálních technologií než s Googlem?“
[1]
DELab – studie varšavské univerzity
[2]
schopnost zvládnout většinu úkolů ve všech podkategoriích v rámci kategorií:
komunikace, informace, řešení problémů a práce se softwarem