Google

Novinky ze společnosti Google

  1. O společnosti Google
  2. Novinky ze společnosti Google
  3. Tiskové centrum Google ČR
  4. Zpravodajské oznámení

Průzkum mezi Čechy: Téměř polovina uživatelů si nedokáže představit den bez chytrého telefonu

Chytré mobilní telefony se již staly nedílnou součástí našeho každodenního života. Dvě třetiny českých majitelů chytrých telefonů je používají téměř neustále nebo alespoň každých pár hodin. Skoro polovina (41 %) si jich bez svého telefonu nedokáže představit ani den, a proto vždy kontrolují, zda jej mají při odchodu z domova u sebe. Vyplývá to z výzkumu společnosti IQS Online, který vznikl ve spolupráci s Googlem v Česku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku. 

Chytré telefony skoro nepustíme z ruky
Ve výzkumu, který proběhl na internetu mezi osmi sty uživateli internetu v mobilu z každé zmíněné země, přiznalo 26 % Čechů, že chytrý telefon k jiným účelům, než je telefonování, používají prakticky neustále. Na Slovensku je to však již každý třetí a v Rumunsku používá téměř nepřetržitě chytrý mobilní telefon dokonce 43 % dotazovaných. Dalších 40 % českých uživatelů na svém chytrém telefonu alespoň každých pár hodin kontroluje nové zprávy, upozornění z aplikací či zpravodajství. To jsou dva uživatelé ze tří, kteří berou telefony alespoň každých pár hodin denně do rukou, aby s nimi dělali ještě něco dalšího, než jen telefonovali. 




S telefony vstáváme i uléháme 
Chytrý telefon je často první věc, kterou držíme po probuzení v ruce i kterou z ruky jako poslední odkládáme před usnutím. Již během ranního vstávání pomocí něj surfuje na internetu 48 % těch, kteří internet na mobilu používají. 74 % uživatelů jej nechává na dosah vedle své postele i během spánku. Většinou proto, že jej používají jako budík (91 %), ale více než každý třetí (37 %) používá svůj smartphone těsně před usnutím. 
Z výsadní pozice technika odsunula i tradiční pomocníky při nespavosti, jako je sklenice ohřátého mléka. Pokud se čeští uživatelé smartphonů rozhodnou udělat něco jiného, než jen ležet v posteli (47 %), sáhnou dva z pěti (39 %) právě po chytrém telefonu, což je více než po ovládání televize (32 %). Do knihy se začte jen každý pátý, více ženy než muži (20 % - u žen 25 % a u mužů 16 %).

Mění se náš pohled na mobilní etiketu 
K používání mobilních telefonů v různých situacích jsme poměrně tolerantní. Téměř třetině dotazovaných (28 %) nevadí, pokud člověk, se kterým hovoří, během toho kontroluje SMS nebo e-maily. V ostatních zkoumaných zemích je to dokonce mezi 33 a 36 procenty. Naopak více než polovina dotazovaných přiznává, že mobily se často používají i v situacích, kdy není vhodné telefonovat nebo textovat. 
Pokud český uživatel svůj chytrý telefon odloží, je to většinou během fyzické aktivity nebo při společenských setkáních. Například v restauracích a barech své telefony používáme méně, protože se chceme věnovat svým přátelům. Téměř polovina uživatelů chytrých telefonů starších 50 let (47 %) svůj telefon v takové situaci nekontroluje vůbec. S klesajícím věkem však i toto pravidlo poněkud bere za své. Z uživatelů ve věku 25 - 34 let úplně odloží telefon již jen každý pátý. Mladí uživatelé (15 - 24) používají telefony častěji než ostatní ve všech situacích. 
15 % dotazovaných jej ale neodkládá ani během sportování a třetina ani na romantické schůzce. Na dovolenou si chytrý telefon berou téměř všichni (92 %) a každý čtvrtý (25 %) se připojuje online za použití roamingu. 

Užitečný asistent, bez kterého se neobejdeme 
Téměř polovina (49 %) majitelů chytrých telefonů se díky nim cítí lépe a jistěji, protože si vždy a kdekoliv mohou cokoliv zjistit. 64 % uživatelů oceňuje, že si díky chytrým telefonům nemusí pamatovat tolik věcí, protože si vše můžeme zjistit na internetu. 
Nejčastěji používáme chytré telefony ve svém volném čase (96 %), během cestování (95 %), večer před spánkem (75%) a v práci (75%). Jako užitečného pracovního asistenta označily mobilní telefon v průzkumu téměř dvě třetiny dotázaných. Dva z pěti českých účastníků výzkumu (41 %) si nedokážou představit, že by byli bez telefonu celý den, a nikdy ho nezapomenou, protože vždy před odchodem z domu vždy kontrolují, zda ho mají u sebe. Z mladých lidí ve věku mezi 15 a 24 lety jsou to dokonce dva ze tří (59 %). Pokud se už stane, že telefon zapomeneme, je z toho 33 % dotazovaných nervózní a připadají si, jako by byli nazí. 

Zábava na mobilu - jiná pro muže a ženy 
Zábava na mobilním telefonu pro Čechy představuje hlavně zpravodajství, hudbu a hry. Zprávy na svém chytrém telefonu sleduje 72 % dotázaných, hudbu poslouchá 56 % a hry hraje 54 %. Na dalších místech jsou sociální kontakty a focení. Zde již existují rozdíly mezi muži a ženami. Zejména ženy (49 %) svými telefony dokumentují svůj život. Nejčastěji fotí nová místa, která navštíví, rodinu, své děti a vnoučata. Z mužů je to však jen každý třetí. Ti naopak více než ženy sledují zpravodajská videa, filmy, čtou elektronické knihy, ale i flirtují. Pro domlouvání schůzek či flirtování používá chytrý telefon 10 % mužů, ale jen 4 procenta žen. 
Na pustý ostrov by si český muž vzal raději nůž, zápalky a přítele. Ženy by sice změnily pořadí (přítel, nůž a zápalky), ale chytrý telefon s připojením na internet by jako čtvrtou volbu chtěli mít u sebe všichni. 

Nevyužíváme plný potenciál 
Uživatelé stále nevyužívají naplno své mobilní datové balíčky a spoléhají především na jejich kombinaci s Wi-Fi zdarma (63 %). Téměř třetina vzorku používá k připojování pouze Wi-Fi. Účastníci průzkumu poměrně kreativně navrhovali, s jakými dalšími situacemi by jim chytrý telefon mohl v životě pomoci, avšak nevědí o tom, že by podobné funkce byly dostupné. Uváděli například dětskou chůvičku, sledování životních funkcí, aplikaci, která by podle čárových kódů zjišťovala, zda nakupujeme za výhodnou cenu, vzdálené ovládání domova či napojení na domácí kamerový systém nebo nahrání plastových karet do telefonu. Zajímavé je, že všechny tyto funkce již pomocí různých aplikací chytré telefony umí. 



Průzkum provedla společnost IQS Online ve spolupráci s Googlem v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku za použití metody sběru dat CAWI (online průzkum). (časové období = květen 2015, N=800, cílová skupina: uživatelé mobilního internetu starší 15 let)

Štítky: , , , ,