Potvrzuje to
studie srovnávající online zvyky uživatelů 3 zemí
Praha,
6. května 2014 - Většina
pravidelných českých uživatelů internetu se k síti připojuje prostřednictvím
klasického počítače nebo notebooku. V každodenním kontaktu se sítí je ale pro
uživatele stále důležitější mobilní telefon. Podobná je i situace v sousedním
Slovensku. Češi se na internet nejvíce připojují z domova, ale i v práci nebo
při sledování televize a na dovolené. Až 36% českých uživatelů internetu
přiznalo, že jsou online čtyřiadvacet hodin denně. Vyplývá to z průzkumu
společnosti IIBR, který vznikl ve spolupráci s Googlem v rámci projektu
Internet jako součást každodenního života.
V Česku se lidé připojují na internet poměrně často, až 70%
české internetové populace je online minimálně jednou týdně. Výzkum potvrdil,
že aktivitou číslo jedna je hledání informací. Na počítačích pak nejvíce
kontrolujeme bankovní účty, na mobilech si píšeme s rodinou a přáteli a na
tabletech čteme online magazíny. Polovina respondentů uvedla, že mobilní
telefon pro ně hraje velmi důležitou roli v souvislosti s mapovými službami.
Nezanedbatelnou roli v životech uživatelů hrají také tablety. Díky tomuto
zařízení se k internetu podle výzkumu připojuje 28% českých uživatelů, podobně
je tomu také na Slovensku, v Polsku k těmto účelům využívá tablet jeden ze čtyř
respondentů.
Češi se k internetu nejčastěji připojují z domova (98%), v práci, ale
také při sledování televize.
„Výzkum jednoznačně
potvrdil fakt, jak moc je internet pro uživatele v životě důležitý a také, že
hraje nezastupitelnou roli. Už se nejedná pouze o prostředek komunikace, ale o
rutinního pomocníka v každodenních situacích a zdroj důležitých a aktuálních informací. Stává se
nenahraditelným také v případě, když se ocitáme mimo domov, například při
cestování. Fakt, že si téměř polovina českých uživatelů nedokáže život bez
chytrých zařízení a internetu představit jen potvrzuje, že stále více lidí v
něm objevuje nezastupitelného pomocníka pro každý den,” uvádí Michal
Zachar, marketingový manažer českého Googlu.
Kromě surfování z domova se k internetu připojujeme také z
práce. Vedle toho 33% respondentů uvedlo, že na internetu jsou i ve chvíli, kdy
sledují televizi. V Polsku pak překvapivě uživatelé více než v práci tráví čas
na internetu během své dovolené.
S internetem startujeme
nový den
Polovina pravidelných českých i slovenských uživatelů
internetu prozradila, že svůj den startují připojením se k síti. Je to jedna z
činností, kterou vykonávají v dopoledních hodinách, během ranních rutinních
příprav před odchodem z domu nebo na cestě do zaměstnání a do školy. Pro muže
na Slovensku je to v 31% vůbec první věc, kterou udělají ihned po probuzení, v
Polsku je to dokonce bez ohledu na pohlaví vždy jeden z pěti respondentů. V
dalších případech se obvykle uživatelé připojují ve chvíli, kdy dorazí do práce
nebo do školy.
Muži potřebují
informace, ženy dávají přednost komunikaci
Muži používají mobilní
internet častěji než ženy. Markantní rozdíl je vidět zejména při využívaní
internetu venku na ulici, kde se připojuje 11% českých žen a dvakrát tolik
mužů. Na dovolené je podle výzkumu online jedna čtvrtina žen a téměř 40% mužů.
Hlavní rozdíly mezi muži a ženami jsou nejpatrnější v tom, k čemu internet
nakonec využívají. Výzkum jednoznačně dokládá, že muži se zaměřují na informace - nejvíce vyhledávají na mapách,
čtou online zprávy a magazíny a stahují aplikace. Ženy naopak dávají přednost komunikaci, což znamená, že
častěji holdují různým sociálním platformám a specializovaným webům, psaní s
nejbližšími a sdílení obrázků.
Češi by si na opuštěný
ostrov vzali tradiční nástroje
Pobyt na opuštěném ostrově vidí většina respondentů spíše
dobrodružně. Skoro polovina Čechů by si na opuštěný ostrov vzala nůž, přítele a
zápalky. Zařízení s připojením na internet v rámci výzkumu označili až jako
čtvrtou položku. Podobně postupovali i slovenští kolegové. Ti akorát na prvním
místě volili přítele. Stejného favorita mají i polští respondenti, hned na
druhém místě ale volí telefon nebo počítač s připojením na internet. Oproti
tomu Rumuni na první místo jednoznačně postavili zařízení, díky kterému se
kdykoliv budou moci připojit na internet.
Sociální vazby jsou pro uživatele internetu velmi důležité
Bez ohledu na věk a
pohlaví jsou Češi na sociálních sítích poměrně aktivní. Konkrétně je řeč zhruba
o dvou třetinách pravidelných českých uživatelů internetu. Z toho většina z
nich využívá Facebook. Druhou nejnavštěvovanější sociální platformou je Google+,
přičemž téměř všichni využívají sociální sítě pro komunikaci se svými přáteli a
čtyři pětiny s ostatními dokonce sdílí obrázky. Méně než polovina respondentů
otevřeně přiznává, že se veřejně zdráhá sdílet informace o svém soukromém
životě. Nejaktivnějšími návštěvníky a uživateli sociálních platforem jsou v
České republice lidé ve věku 25 - 34 let.
Mobil jako pomocník do nepohody
Mobilní telefon se postupně stává praktickým pomocníkem v
každodenních situacích. 79% pravidelných českých uživatelů internetu považuje u
mobilních telefonů za nejdůležitější funkci právě možnost komunikace. Hned na druhém místě označili
respondenti možnost přístupu k informacím v mimořádných situacích. Podobně
smýšlejí i polští sousedé, kteří stejně jako Češi a Slováci považují smartphone
za jakéhosi osobního pomocníka. Podle jejich reakcí dokáže dnes mobil nahradit
další zařízení, jakými jsou například hodiny, budík, fotoaparát nebo kamera.
Stále větší pozornosti se těší i zábava na internetu a v neposlední řadě hrají
důležitou roli také mapové služby.
Plánování výletu s nadhledem
Internet často používáme pro plánování cest. Více než
polovina Čechů překvapivě uvedla, že si dovolenou plánuje sama online. I proto
Mapy Google používá 73% online uživatelů, nejčastěji na hledání trasy. Oproti
ostatním zemím nejvíce hledáme informace o zahraničních destinacích. Do popředí
zájmu se dostávají také překladače do cizích jazyků. Překladač Google je tak
stejně důležitý jako Mapy. Na Slovensku je internet rovněž široce využíván k
účelům souvisejícím s cestováním. Zde dokonce starší respondenti využívají těchto nástrojů ve stejné míře
jako jejich mladší protějšky, mezi nejoblíbenější nástroje na Slovensku patří
Mapy Google a Překladač Google. V Polsku dokonce dospěl výzkum k závěru, že
pouze jeden z každých deseti dotázaných uživatelů nikdy nepoužil internet v
souvislosti s cestováním.
YouTube hraje mezi video kanály prim
I když je televize pořád preferovanější u starší generace,
pro Čechy do 34 let je online obsah zábavou číslo jedna. Nejpopulárnější je v
tomto ohledu video platforma YouTube. Češi zde nejvíce sledují hudební a vtipná
videa a potvrzují pověst kutilů, když dvě třetiny uživatelů alespoň občas
sledují také tzv. "Jak na to videa". V oblibě následují filmy a videa
o vaření a jídel. Stejnou situaci popisují i slovenští kolegové. V Polsku lze
na základě výzkumu konstatovat, že u nejmladších uživatelů (15-24 let) jsou
video materiály získané online daleko poutavější než samotná televize.
Bez aplikací ztrácí mobil svůj význam
Polovina českých
respondentů považuje aplikace za velmi důležitý prvek v mobilu. Mezi
nejoblíbenější aplikace patří hry, polovina respondentů pak dává přednost
aplikacím souvisejícím se sociálními sítěmi nebo komunikací a jen o něco málo z
nich stahuje aplikace související s předpovědí počasí, dopravou nebo
cestováním. Na Slovensku se největší oblibě těší aplikace, které podporují
komunikaci na sociálních platformách.
Mezi nejoblíbenější mobilní aplikace v Čechách patří ty herní.
Informace o průzkumu
Průzkum provedla společnost IIBR v
České republice, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku za použití medoty
sběru dat CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), která spojuje výhody
kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Dotazník dostali panelisté e-mailem a
jejich odpovědi se zaznamenávaly v elektronické podobě, což umožnilo jejich
rychlé a efektivní zpracování.
Výzkum proběhl mezi 12. a 24. březnem
2014. Cílovou skupinou byli uživatelé ve věku 15+, kteří často využívají
internet. Demografická struktura vzorku odpovídala struktuře online populace z
hlediska pohlaví, věku, vzdělání a velikosti místa bydliště.
O společnosti
Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický
lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí a informací. Inovace
Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí
pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká
republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006,
nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání
(Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba
stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako
Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač
Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém
Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online
reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat
svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro
plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky
vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní
(Display Ad Builder).
V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který
portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky
lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média,
korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti
(prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s
celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však
s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na
www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře
http://sites.pressatgoogle.com/cz.
Technická podpora
pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští
uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu
GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s
inženýry z Googlu, nabízí i
širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.
# # #
Google je ochranná známka společnosti Google Inc.
Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami
svých vlastníků.
Dotazy
tisku:
Lucie
Bílková
Grayling Czech Republic
tel. 224 251 555, 702 085 220