Google

Novinky ze společnosti Google

  1. O společnosti Google
  2. Novinky ze společnosti Google
  3. Tiskové centrum Google ČR
  4. Zpravodajské oznámení

Češi si každodenní život bez internetu neumí představit

Potvrzuje to studie srovnávající online zvyky uživatelů 3 zemí

Praha, 6. května 2014 - Většina pravidelných českých uživatelů internetu se k síti připojuje prostřednictvím klasického počítače nebo notebooku. V každodenním kontaktu se sítí je ale pro uživatele stále důležitější mobilní telefon. Podobná je i situace v sousedním Slovensku. Češi se na internet nejvíce připojují z domova, ale i v práci nebo při sledování televize a na dovolené. Až 36% českých uživatelů internetu přiznalo, že jsou online čtyřiadvacet hodin denně. Vyplývá to z průzkumu společnosti IIBR, který vznikl ve spolupráci s Googlem v rámci projektu Internet jako součást každodenního života.

V Česku se lidé připojují na internet poměrně často, až 70% české internetové populace je online minimálně jednou týdně. Výzkum potvrdil, že aktivitou číslo jedna je hledání informací. Na počítačích pak nejvíce kontrolujeme bankovní účty, na mobilech si píšeme s rodinou a přáteli a na tabletech čteme online magazíny. Polovina respondentů uvedla, že mobilní telefon pro ně hraje velmi důležitou roli v souvislosti s mapovými službami. Nezanedbatelnou roli v životech uživatelů hrají také tablety. Díky tomuto zařízení se k internetu podle výzkumu připojuje 28% českých uživatelů, podobně je tomu také na Slovensku, v Polsku k těmto účelům využívá tablet jeden ze čtyř respondentů.

obr.9.jpg
                           
Češi se k internetu nejčastěji připojují z domova (98%), v práci, ale také při sledování televize.

„Výzkum jednoznačně potvrdil fakt, jak moc je internet pro uživatele v životě důležitý a také, že hraje nezastupitelnou roli. Už se nejedná pouze o prostředek komunikace, ale o rutinního pomocníka v každodenních situacích a zdroj důležitých a aktuálních informací. Stává se nenahraditelným také v případě, když se ocitáme mimo domov, například při cestování. Fakt, že si téměř polovina českých uživatelů nedokáže život bez chytrých zařízení a internetu představit jen potvrzuje, že stále více lidí v něm objevuje nezastupitelného pomocníka pro každý den,” uvádí Michal Zachar, marketingový manažer českého Googlu.

Kromě surfování z domova se k internetu připojujeme také z práce. Vedle toho 33% respondentů uvedlo, že na internetu jsou i ve chvíli, kdy sledují televizi. V Polsku pak překvapivě uživatelé více než v práci tráví čas na internetu během své dovolené.

S internetem startujeme nový den
Polovina pravidelných českých i slovenských uživatelů internetu prozradila, že svůj den startují připojením se k síti. Je to jedna z činností, kterou vykonávají v dopoledních hodinách, během ranních rutinních příprav před odchodem z domu nebo na cestě do zaměstnání a do školy. Pro muže na Slovensku je to v 31% vůbec první věc, kterou udělají ihned po probuzení, v Polsku je to dokonce bez ohledu na pohlaví vždy jeden z pěti respondentů. V dalších případech se obvykle uživatelé připojují ve chvíli, kdy dorazí do práce nebo do školy.

Muži potřebují informace, ženy dávají přednost komunikaci
Muži používají mobilní internet častěji než ženy. Markantní rozdíl je vidět zejména při využívaní internetu venku na ulici, kde se připojuje 11% českých žen a dvakrát tolik mužů. Na dovolené je podle výzkumu online jedna čtvrtina žen a téměř 40% mužů. Hlavní rozdíly mezi muži a ženami jsou nejpatrnější v tom, k čemu internet nakonec využívají. Výzkum jednoznačně dokládá, že muži se zaměřují na informace - nejvíce vyhledávají na mapách, čtou online zprávy a magazíny a stahují aplikace. Ženy naopak dávají přednost komunikaci, což znamená, že častěji holdují různým sociálním platformám a specializovaným webům, psaní s nejbližšími a sdílení obrázků.

Češi by si na opuštěný ostrov vzali tradiční nástroje
Pobyt na opuštěném ostrově vidí většina respondentů spíše dobrodružně. Skoro polovina Čechů by si na opuštěný ostrov vzala nůž, přítele a zápalky. Zařízení s připojením na internet v rámci výzkumu označili až jako čtvrtou položku. Podobně postupovali i slovenští kolegové. Ti akorát na prvním místě volili přítele. Stejného favorita mají i polští respondenti, hned na druhém místě ale volí telefon nebo počítač s připojením na internet. Oproti tomu Rumuni na první místo jednoznačně postavili zařízení, díky kterému se kdykoliv budou moci připojit na internet.

Sociální vazby jsou pro uživatele internetu velmi důležité
Bez ohledu na věk a pohlaví jsou Češi na sociálních sítích poměrně aktivní. Konkrétně je řeč zhruba o dvou třetinách pravidelných českých uživatelů internetu. Z toho většina z nich využívá Facebook. Druhou nejnavštěvovanější sociální platformou je Google+, přičemž téměř všichni využívají sociální sítě pro komunikaci se svými přáteli a čtyři pětiny s ostatními dokonce sdílí obrázky. Méně než polovina respondentů otevřeně přiznává, že se veřejně zdráhá sdílet informace o svém soukromém životě. Nejaktivnějšími návštěvníky a uživateli sociálních platforem jsou v České republice lidé ve věku 25 - 34 let.

Mobil jako pomocník do nepohody
Mobilní telefon se postupně stává praktickým pomocníkem v každodenních situacích. 79% pravidelných českých uživatelů internetu považuje u mobilních telefonů za nejdůležitější funkci právě možnost komunikace. Hned na druhém místě označili respondenti možnost přístupu k informacím v mimořádných situacích. Podobně smýšlejí i polští sousedé, kteří stejně jako Češi a Slováci považují smartphone za jakéhosi osobního pomocníka. Podle jejich reakcí dokáže dnes mobil nahradit další zařízení, jakými jsou například hodiny, budík, fotoaparát nebo kamera. Stále větší pozornosti se těší i zábava na internetu a v neposlední řadě hrají důležitou roli také mapové služby.

Plánování výletu s nadhledem
Internet často používáme pro plánování cest. Více než polovina Čechů překvapivě uvedla, že si dovolenou plánuje sama online. I proto Mapy Google používá 73% online uživatelů, nejčastěji na hledání trasy. Oproti ostatním zemím nejvíce hledáme informace o zahraničních destinacích. Do popředí zájmu se dostávají také překladače do cizích jazyků. Překladač Google je tak stejně důležitý jako Mapy. Na Slovensku je internet rovněž široce využíván k účelům souvisejícím s cestováním. Zde dokonce starší respondenti využívají těchto nástrojů ve stejné míře jako jejich mladší protějšky, mezi nejoblíbenější nástroje na Slovensku patří Mapy Google a Překladač Google. V Polsku dokonce dospěl výzkum k závěru, že pouze jeden z každých deseti dotázaných uživatelů nikdy nepoužil internet v souvislosti s cestováním.

YouTube hraje mezi video kanály prim
I když je televize pořád preferovanější u starší generace, pro Čechy do 34 let je online obsah zábavou číslo jedna. Nejpopulárnější je v tomto ohledu video platforma YouTube. Češi zde nejvíce sledují hudební a vtipná videa a potvrzují pověst kutilů, když dvě třetiny uživatelů alespoň občas sledují také tzv. "Jak na to videa". V oblibě následují filmy a videa o vaření a jídel. Stejnou situaci popisují i slovenští kolegové. V Polsku lze na základě výzkumu konstatovat, že u nejmladších uživatelů (15-24 let) jsou video materiály získané online daleko poutavější než samotná televize.

Bez aplikací ztrácí mobil svůj význam
Polovina českých respondentů považuje aplikace za velmi důležitý prvek v mobilu. Mezi nejoblíbenější aplikace patří hry, polovina respondentů pak dává přednost aplikacím souvisejícím se sociálními sítěmi nebo komunikací a jen o něco málo z nich stahuje aplikace související s předpovědí počasí, dopravou nebo cestováním. Na Slovensku se největší oblibě těší aplikace, které podporují komunikaci na sociálních platformách.

Mezi nejoblíbenější mobilní aplikace v Čechách patří ty herní.


Informace o průzkumu
Průzkum provedla společnost IIBR v České republice, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku za použití medoty sběru dat CAWI (Computer Assisted Web Interviewing), která spojuje výhody kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Dotazník dostali panelisté e-mailem a jejich odpovědi se zaznamenávaly v elektronické podobě, což umožnilo jejich rychlé a efektivní zpracování.

Výzkum proběhl mezi 12. a 24. březnem 2014. Cílovou skupinou byli uživatelé ve věku 15+, kteří často využívají internet. Demografická struktura vzorku odpovídala struktuře online populace z hlediska pohlaví, věku, vzdělání a velikosti místa bydliště.


O společnosti Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.

Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense.  Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).
V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.
Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.

Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.

# # #
Google je ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.

Dotazy tisku:                                                                  
Lucie Bílková
Grayling Czech Republic
tel. 224 251 555, 702 085 220