Google

Novinky ze společnosti Google

  1. O společnosti Google
  2. Novinky ze společnosti Google
  3. Tiskové centrum Google ČR
  4. Zpravodajské oznámení

České YouTube Awards

YouTube slaví v Česku 5. narozeniny a oceňuje nejúspěšnější tvůrce i zadavatele

Praha, 6. listopadu 2013 - Český Google dnes při příležitosti 5. narozenin video portálu YouTube v Česku ocenil nejúspěšnější české tvůrce i zadavatele. Z inzerentů byly nejúspěšnější T-Mobile a Magnesia, v rámci oblíbeného českého obsahu se nejlépe umístila dvojice ViralBrothers a DJ Wich. Speciální Cenu Googlu za inspirativní využití YouTube získala Khanova škola. Poděkování se dostalo i českým uživatelům, kteří měsíčně zhlédnou 500 milionů videí. Díky nim se z YouTube stala druhá největší televize v ČR. Nejsledovanějším videem na českém YouTube byl Gangam Style od rappera PSY.

Po lokalizaci portálu pro české uživatele na podzim roku 2008 se v následujících letech povedlo uvést i další části pro fungování plnohodnotného YouTube ekosystému. Možnosti pro reklamní zadavatele - pokročilé reklamní formáty na YouTube včetně domovské stránky, a také možnosti pro české tvůrce - otevřený Partnerský program s možností zpeněžování videí z příjmů z online reklamy u videa na základě jejich zhlédnutí uživateli.

Celý ekosystém se v průběhu posledních 5 let postupně rozvíjel. Počet českých uživatelů je sedmkrát vyšší a počet inzerentů z ČR se více než ztrojnásobil, přičemž jejich investice do reklamy na YouTube rostou několikanásobně rychleji. Zároveň dochází k dynamickému růstu příjmů z obsahu u tvůrců. Po otevření Partnerského programu byly jejich příjmy meziročně více než sedminásobně vyšší (2011 vs 2010), za poslední rok narostly 2,5 násobně. YouTube je v Česku lokálně nejoblíbenějším video portálem s více než 5 milionovým měsíčním zásahem a pro cílovou skupinu od 18 do 35 let je dokonce druhou největší televizí. Novou televizí se stává i mobilní telefon, z kterého je zhlédnuto každé 10. video.

Ceny pro zadavatele i tvůrce byly uděleny v následujících kategoriích:
1.    Cena za komerční kanál s nejvíce odběrateli: T-Mobile
2.    Cena za využití YouTube jako reklamní platformy: Magnesia
3.    Cena za kanál s nejvíce odběrateli v kategorii hudba: DJ Wich
4.    Kanál s nejvíce odběrateli v kategorii zábava: ViralBrothers
5.    Cena Googlu za inspirativní využití YouTube: Khanova Škola

(Pozn. kritérium počtu odběratelů bylo zvoleno z toho důvodu, že nejlépe vyjadřuje vztah mezi obsahem kanálu a uživatelem, který se k němu chce vracet a těší se na další nová videa na tomto kanálu)

A) Nejúspěšnější čeští zadavatelé na YouTube

Božena Řežábová, manažerka pro YouTube říká: “Úspěšné kampaně na YouTube pracují
s reklamou, která je relevantní a uživatele zaujme do té míry, že ji sami chtějí sledovat a sdílet dál. Obecný princip volby “co a kdy zhlédnu” se promítá i do dalších oblastí a klade nové nároky na marketingovou komunikaci značek. Ty dnes mohou využít i příležitost oslovit spotřebitele přes tzv. čtyři obrazovky v průběhu celého dne (mobil, tablet, počítač, chytrá TV).

      Cena za komerční kanál s nejvíce odběrateli: T-Mobile
Přestože jde o komerční reklamní kanál s video reklamou, T-Mobilu se podařilo získat oblibu  
u uživatelů díky vtipným reklamním videím, kteří se těšili na jejich další pokračování. Více než 100 tisíc věrných odběratelů ho staví na první příčku mezi českými komerčními kanály.

      Cena za využití YT jako reklamní platformy: Magnesia
Značka využila potenciál YouTube zejména v jeho technických možnostech a zároveň fakt, že video portál je též největší sociální sítí. Díky její kreativní kampani a nápadu se videa stala virálními. Diváci si je navzájem sdíleli a bavili se jimi, čímž Magnesii přinesli nové uživatele a fanoušky. Díky tomu bylo až 58% všech zhlednutí této reklamy zdarma, tj. spontánně šířeno a zhlédnuto uživateli.

B) Nejúspěšnější čeští tvůrci na YouTube

“Nejoblíbenější kategorií na YouTube je v Česku jednoznačně hudba, která je nejsilnější
i v celosvětovém měřítku, velmi populární je také zábava a humor nebo pak i téma počítačových her
,” říká Michal Zachar, marketingový manažer z českého Googlu a dodává: “Vedle zábavného obsahu na YouTube dynamicky roste i obsah, který uživatele něco nového naučí, rozvíjí je nebo je něčím novým obohatí. Proto jsme se rozhodli ocenit i zajímavé a inspirativní počiny českých tvůrců v rámci kategorie vzdělávacích a how-to videí (jak na to?).”

      Cena za kanál s nejvíce odběrateli v kategorii HUDBA: DJ Wich
Nejoblíbenější český hudební kanál na YouTube patří DJ Wich, jednomu z nejznámějších
a nejúspěšnějších DJ’s česko-slovenské hip-hopové scény. Kanál má více než 140 tisíc pravidelných odběratelů.

      Cena za kanál s nejvíce odběrateli v kategorii ZÁBAVA: ViralBrothers
Známá dvojice, kterou tvoří Erik Meldik a Čeněk Stýblo, svými tematickými videi s názvem “Blbý kecy” pravidelně rozesmívá své věrné fanoušky (odběratele). Jejich počet se pomalu blíží k půl milionu uživatelů (456 tisíc).

      Cena Googlu za inspirativní využití YouTube: Khanova škola*
Organizace Khanova škola odstartovala českou verzi známé Khan academy na principu tzv. obrácené třídy, tj. děti si látku nastudují doma z online videí a ve škole ji následně rozebírají a praktikují s učiteli ve škole. Za necelý rok fungování se organizaci společně s dobrovolníky podařilo přeložit nebo nadabovat přes 1000 videí s lekcemi matematiky, která už byla zhlédnuta 60 tisíc krát. Organizace zároveň vyhlásila soutěž o Českého Khana s cílem najít nové talenty a zvýšit objem českého vzdělávacího obsahu.

“Význam internetových technologií se stále více projevuje i v oblasti vzdělávání, jelikož umožňují volný přístup ke znalostem a informacím, ke kterým by se někteří uživatelé těžko nebo vůbec nedostali. Audiovizuální formát s možností interakcí a propojení s jinými online zdroji nabízí příjemnější
a zábavnější výuku, navíc často mimo školy
,” říká Janka Miklík Zichová, PR manažerka českého Googlu, který letos realizuje program Google pro vzdělávání v Česku


DODATEČNÉ ŽEBŘÍČKY

Nejhledanější výrazy na českém YouTube za posledních 5 let
2008 - Rihanna
2009 - Michael Jackson
2010 - Lady Gaga
2011 - Rytmus
2012 - Gangnam Style

Největší skokani na českém YouTube za posledních 5 let
2008 - Angels (Morandi)
2009 - Já jsem gay (Nightwork)
2010 - Starstruck (Katy Perry)
2011 - Chemie (Xindl X)
2012 - Partička 2012

TOP 5 českých kanálů podle sledovanosti (originálně vytvořený český obsah)
1.    Viral Brothers
2.    T-Mobile CZ
3.    DJ Wich
4.    Show Jana Krause
5.    Minecrafak

Nejsledovanější video na českém YouTube
PSY - Gangam Style

DODATEČNÉ INFORMACE

Ekosystém YouTube
Na jakém principu byznys model a YouTube ekosystém funguje?


Má tři základní pilíře:
     Uživatelé - diváci (hledají hudbu, zábavu, informace, inspiraci), konzumují obsah tvůrců i reklamy inzerentů.
     Tvůrci obsahu - hybná síla YouTube (uživatelský obsah, vzdělávací obsah, profesionální tvůrci obsahu atd.), nabízejí obsah pro uživatele a tím reklamní platformu pro inzerenty.
     Inzerenti - jejich výdaje na online reklamu u videí jsou zároveň příjmy pro tvůrce, kteří tak dostanou odměnu za originálně vytvořený obsah pro uživatele (zajímavý obsah, o který mají uživatelé zájem, vytváří nový mediální prostor pro jejich komerční oslovení).

Tento magický trojúhelník funguje ve vzájemné symbióze. Tvůrci obsahu, kteří dokážou přirozeně přitáhnout pozornost větší masy uživatelů, se mohou zapojit do Partnerského programu a svá videa monetizovat, tj. získávat finanční příjmy z online reklamy od zadavatelů. Pro ty je hlavní motivací právě zajímavý a originální obsah, na který se uživatelé rádi dívají, hodnotí ho, komentují a dál sdílí.

Typy kanálů
      Uživatelský kanál
      Komerční kanál (inzerenti s možností obrandování kanálu)
      Partnerský kanál (tvůrci s možností zpeněžování obsahu a nástroji pro zlepšování kvality videa a jeho propagaci) tvůrcům a producentům umožňuje oblíbená videa monetizovat pomocí online reklamy

Aktuální statistiky YouTube
Globální:
     Každou minutu je na YouTube nahráno 100 hodin videí.
     Více než miliarda uživatelů měsíčně navštíví YouTube.
     Do partnerského programu se zapojilo přes milion partnerů ve více než 30 zemích.
     YouTube partneři dostanou ročně vyplaceny stovky milionů dolarů.
     Monetizace obsahu u mobilních platforem se za posledních 6 měsíců ztrojnásobila.
     Téměř 40% zhlédnutí YouTube je z mobilního telefonu.
     Počet denních odběratelů se více než ztrojnásobil, počet denních odběrů je ve srovnání s loňským rokem čtyřnásobně větší.
     Aplikaci YouTube pro iOS si uživatelé stáhli více jak 250 milionkrát.
     Videa z kategorie vzdělávacích videí jsou nyní zhlédnuta dvakrát častěji než videa v kategorii domácí mazlíčci a zvířata.
     Uživatelé měsíčně zhlédnou 6 miliard hodin videí.
     YouTube v USA zasahuje více uživatelů ve věku 18 - 34 let než jakákoliv kabelová televize (zdroj: Nielsen).
     Příjmy partnerů během posledního roku vzrostly o 60%.
     75% našich reklam, které se objevují u videí na YouTube, lze nyní přeskočit.
     Uživatelé sledují YouTube o 50% více než loni.
Lokální:
      V cílové skupině ve věku od 18 - 35 let v ČR by YouTube ve srovnání s TV stanicemi bylo na druhém místě.
      Uživatelé v České republice zhlédnou za měsíc 500 milionů videí.
      Zhlédnuté video má průměrnou délku tři a půl minuty.
      Každé 10. video je zhlédnuto z mobilního zařízení.
      Čeští uživatelé napíšou za měsíc na YouTube 1 000 000 komentářů.
      Mezi 50 nejodebíranějších českých kanálů patří: 27 herních, 15 hudebních, 6 komediálních a zábavných a 2 vlogy.
      90% našich reklam, které se objevují u videí na YouTube, lze nyní přeskočit.


Curriculum vitae YouTube ve světě i v Česku

2005
Tři bývalí zaměstnanci PayPal Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim zakládají stránku, kde lze
s ostatními sdílet videa. Vůbec
první materiál, který se na YouTube objevil, pochází ze zoologické zahrady v San Diegu.

2006
Už v červenci se každý den na YouTube objeví více než 65 tisíc nových videí. V roce 2006 vstupuje do hry také společnost Google, která YouTube kupuje za 1,6 miliardy dolarů.

2007
V červenci se koná první debata vysílaná stanicí CNN a webem YouTube mezi osmi kandidáty na prezidenta USA z tábora demokratů. V prosinci britská královna spouští na webu YouTube Královský kanál. Stává se prvním monarchou s video prezentací tohoto druhu.

2008
Portál YouTube je lokalizovaný do češtiny www.youtube.cz a objem českého obsahu začíná růst. V prosinci byl vyhlášen konkurz do Symfonického orchestru YouTube, prvního online orchestru na světě. Mezi vítězi (90 nejlepších) byli tři Češi: houslista Jakub Fišer, violista Ondřej Martinovský z Pražské komorní filharmonie a cellista Michal Greco z Filharmonie Brno. 

2009
V lednu Vatikán spouští kanál na serveru YouTube, který nabízí aktuální informace o papeži
a katolické církvi. V březnu na partnerských serverech a na serveru YouTube spouštíme beta test zájmově orientované inzerce. V srpnu je Partnerský program YouTube rozšířen o jednotlivá oblíbená videa (i uživatelé, kteří nejsou členy programu, mohou virální videa zpeněžit). V prosinci poprvé
v historii zveřejňuje server YouTube oficiální seznamy nejsledovanějších videí a některé
z vyhledávacích dotazů s nejrychleji rostoucí popularitou za uplynulý rok.

2010
V únoru byl představen Bezpečný režim ve službě YouTube, volitelné nastavení zamezující zobrazení potenciálně nevhodného obsahu. YouTube v červenci zvýšil povolený limit délky videoklipů pro běžné uživatele z 10 na 15 minut. V září byly spuštěny nové reklamní možnosti pro české inzerenty, včetně reklamy na velmi navštěvované domovské stránce a nového rezervačního systému. V říjnu na slavnostním bienále v New Yorku byli představeni umělci, kteří vytvořili 25 nejkreativnějších videí na světě, do finálové pětadvacítky vybrala porota i video Moonwalk od českého umělce Martina Kohouta, videa byla promítána přímo na průčelí Guggenheimova muzea a celá událost živě přenášena na videokanálu YouTube Play. Otevřel se také partnerský program pro české tvůrce (ČR jedna z 18 zemí).

2011
V lednu v první epizodě řečnického seriálu YouTube World View vystoupil prezident Obama, který odpovídal na otázky občanů týkající se Zprávy o stavu Unie. V dubnu odstartoval první ročník Českého YouTube Festu, virtuálního festivalu pro zatím neobjevené české hudební talenty. V dubnu svět postihla mánie týkající se královské svatby prince Williama a Kate Middletonové – svatba vysílána v přímém přenosu na YouTube. V září spuštěn český partnerský kanál s názvem “SJKshow (youtube.cz/sjkshow). V prosinci YouTube dostává nový vzhled - domovská stránka se zcela změnila, kanály jsou jednodušší a umožňují personalizaci. Uživatelé mohli prostřednictvím speciálního kanálu YouTube sledovat premiéru dlouho očekávaného experimentálního dokumentu Život v jednom dni, přímo z filmového festivalu Sundance (České video ze Zoo Praha kameramana Sergeje Kondakova, které se již dostalo do užšího výběru, je i ve finální verzi filmu).

2012
V březnu spustilo svůj partnerský kanál také české vydavatelství Supraphone. YouTube vyhlásil globální soutěž Your Film Festival, jehož cílem bylo najít ty nejlepší světové tvůrce příběhů a propojit je s globálním publikem. V červnu proběhl 2. ročník Českého YouTube Festu. V září jsme oznámili spuštění partnerského YouTube kanálu českého muzikanta Michala Horáčka. YouTube je se 73% zásahem nejpopulárnější platformou pro online video na českém trhu.

2013
V květnu YouTube oslavil své sedmé narozeniny. V červnu jsme vyhlásili vítěze třetího ročníku soutěže Český YouTube Fest pro neobjevené kapely, absolutním vítězem se nakonec stala kapela IAN s písní Mom´n´Dad. V červenci proběhl z festivalu Rock for People Hangout on Air (streamovaný na YouTube) s několikánásobným českým Slavíkem Karlem Gottem. V září jsme v České republice spustili nový program YouTube pro neziskové organizace. V listopadu proběhne první ročník celosvětového udělování hudebních cen YouTube Music Awards.


Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006 a od otevření pobočky uvedla na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele. Včetně služeb jako Mapy Google, online kancelář v cloudu Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense.  V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje. Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.

# # #
Google je ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.

Dotazy tisku:                                                                     
Judita Hrubešová                                                       
Grayling Czech Republic
tel. 224 251 555, 775 558 271