Google

Novinky ze společnosti Google

  1. O společnosti Google
  2. Novinky ze společnosti Google
  3. Tiskové centrum Google ČR
  4. Zpravodajské oznámení

Diagram znalostí posouvá chytré vyhledávání o krok dál

Další inovace Vyhledávače Google v Česku

Nový panel ve výsledcích vyhledávání umožní uživatelům najít různé typy informací snadno a rychle


Praha, 25. června 2013: Do České republiky přichází Diagram znalostí (angl. Knowledge Graph). Díky této nové funkci je vyhledávání daleko jednodušší a efektivnější. Uživatelé se totiž snadno dostanou k vizuálním, textovým nebo mapovým informacím, které právě potřebují. V přehledném panelu na pravé straně výsledků vyhledávání naleznou souhrnné informace o známých osobnostech, místech, uměleckých dílech, filmech a dalších pojmech z mnoha oblastí. Čeština patří k sedmi jazykům, o které byla tato funkce rozšířena.


 
Vyhledávač Google se dnes dočkal dalšího vylepšení. Společnost Google představuje novou funkci s názvem Diagram znalostí (angl. Knowledge Graph). Funkce navazuje na předchozí inovace ve vyhledávání, které Google lokalizoval do češtiny. Doplňuje služby jako jsou Komunitní vyhledávání, Hlasové vyhledávání, Nákupy Google nebo Google Goggles pro mobilní vyhledávání pomocí vyfotografovaných objektů.
„Velmi jsme usilovali o to, abychom českým uživatelům mohli právě tuto lokalizovanou službu nabídnout. Je to totiž mnohem snadnější způsob, jak získat relevantnější informace,“ říká Michal Zachar, marketingový manažer Googlu, a dodává: „Diagram znalostí umožňuje uživatelům nalézat souvislosti nebo dokonce i objevovat informace, na které by je nenapadlo se přímo zeptat. Chytré vyhledávání informací je přitom důležitou součástí internetové gramotnosti.”
Novinka umožňuje vyhledávat objekty, osoby, či místa, které Google zná. Konkrétně se jedná například o památky, významné osobnosti, sportovní týmy, budovy, známá místa, filmy nebo umělecká díla. Ve zlomku vteřiny tak uživatelé získají informaci, která je relevantní k hledanému dotazu. Jedná se o důležitý krok směrem k vytvoření vyhledávače nové generace, který zase o něco více rozumí lidem. Uživatelům bude k dispozici postupně v průběhu nejbližších dní.

Diagram znalostí využívá zejména data z veřejných zdrojů, jakými jsou například Freebase, Wikipedia, CIA World Factbook a další. V současné době obsahuje více jak 570 milionů objektů (osobností, míst a věcí) a 18 miliard atributů a propojení. Diagram znalostí je totiž vytvořen v závislosti na tom, co lidé na internetu vyhledávají a co také naleznou.

Prostřednictvím této novinky dochází k vylepšení vyhledávání ve třech následujících rovinách:

1. Nalezení správné informace
Google se naučil rozeznávat hledané výrazy i v případě, kdy mají více významů (např. jaguár-zvíře a jaguar - auto). Stačí kliknout na jeden z nabízených odkazů a podívat se na relevantní výsledek. Výsledky vyhledávání jsou více relevantní, protože vyhledávač rozumí těmto nuancím ve významech podobně jako lidé.

2. Získání nejlepšího sumáře informací
Díky Diagramu znalostí dokáže Vyhledávač Google lépe porozumět dotazu a uživateli nabídne relevantní obsah v kostce k danému tématu. Dokáže nabídnout informace, o které má uživatel největší zájem a snaží se porozumět vztahům mezi jednotlivými věcmi. 

3. Informace se širším záběrem
Diagram znalostí nakonec umožňuje uživateli objevit i fakta a informace, které by jinak nezískal nebo dokonce ani nehledal. 

Další informace o nové funkci jsou dostupné na této stránce.

Aktuální statistiky Vyhledávač Google:

  • Vyhledávání za den: každý den proběhnou na Vyhledávači Google miliardy vyhledávání.
  • Rychlost: uživatel získá odpověď na svůj dotaz v průměru zhruba čtvrt sekundy (pro srovnání uvádíme, že průměrná doba mrknutí oka je desetina sekundy).
  • Nová vyhledávání: od roku 2003 Google zodpověděl na 450 miliard unikátních dotazů, 16 % vyhledávání každý den je naprosto nových.
  • Cesta dotazu: dotaz musí v průměru překonat zhruba 2 500 km, aby se nakonec odpověď dostala zpět k uživateli.
  • Experimenty: v každém okamžiku probíhá více než 200 experimentů souvisejících s vyhledáváním.
  • Růst mobilního vyhledávání: vyhledávání v mobilních zařízeních se rok od roku zdvojnásobuje, v posledních. dvou letech je vyhledávání v mobilech na celém světě pětinásobně vyšší.
  • Mezinárodní aspekt: více než polovina vyhledávání je z území mimo Spojených států.
  • Domény: vyhledávání je k dispozici na 181 mezinárodních doménách.
  • Překlady: Google nabízí zdarma překlad do 64 jazyků.
  • Překlady: každý den zpracováváme stovky milionů překlad.

Poslední inovace ve vyhledávání v České republice

  • Komunitní vyhledávání (angl. Social Search) - služba, která podporuje personalizaci výsledků vyhledávání, výsledky totiž upraví dle několika zdrojů, funguje například na principu kruhů v Google+ a sdílení informací s ostatními lidmi
  • Nákupy Google (google.cz/nakupy) - služba, která uživatelům umožní pomocí technologie vyhledávače Google vyhledat produkty v internetových obchodech, vzájemně je porovnat a následně uživatele nasměrovat na stránky, kde lze tyto produkty koupit.
  • Google Goggles komu- služba pro mobilní vyhledávání, která dokáže identifikovat vyfotografované objekty a následně k nim ve Vyhledávači Google najít relevantní informace
  • Nový vyhledávací algoritmus Panda - zlepšuje kvalitu výsledků našeho vyhledávání 
  • Hlasové vyhledávání - místo zdlouhavého vypisování stačí svůj dotaz jednoduše vyslovit, s tím lze začít hned po klepnutí na tlačítko mikrofonu, které se objeví vedle klasického vyhledávacího pole

Dotazy tisku za Google:
Judita Hrubešová
PR Consultant
Grayling Czech Republic
tel. 224 251 555, 775 558 271
judita.hrubesova@grayling.com

O společnosti Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí
a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.

Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006 a od otevření pobočky uvedla na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele. Včetně služeb jako Mapy Google, online kancelář v cloudu Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje. Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.

# # #
Google je ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.