Kde potkáte české ženy? Na internetu
Kde potkáte české ženy? Na internetu
V průběhu několika posledních let se pro
české ženy internet stal samozřejmostí
Praha, 18. dubna 2013: Podle průzkumů
počet uživatelek internetu v posledních letech
v Česku několikanásobně vzrostl. Na síti nejraději nakupují, komunikují, baví
se a čtou specificky zaměřený obsah. Nejatraktivnější jsou pro ně zejména
online nákupy oblečení a módních doplňků, které v současnosti zažívají boom i u
mužů. Ženy ve srovnání s muži věnují před samotným nákupem více času online
průzkumu informací a srovnávání nabídek. Pro 4 z 10 žen v produktivním věku se
stala přirozenou součástí života i online videa.
Zatímco v roce 2005 nebyla online ani
třetina českých žen (29%), v roce 2012 jich byly online už dokonce více než dvě
třetiny (67%) (zdroj: ČSÚ). Pouze 1 z 10 žen v produktivním věku (16 - 65) dnes
není online a tato jedna žena bude zastoupena s velkou pravděpodobností ve
věkové kategorii 50+.
Ženy ve věku do 35 let je v rámci
jejich současného životního stylu těžké oslovit v tzv. offline světě nebo
prostřednictvím televize. Pochopilo to už mnoho českých firem a potvrzují to i
typicky rychloobrátkové značky, které se už více zaměřují na budování značky v
online prostředí. Oblíbeným zdrojem zábavy pro tyto ženy, zejména do 35 let,
jsou online videa.
„Potvrdilo se, že některé ženy
dokážeme zasáhnout opravdu jenom na internetu,” říká Monika Vrbatová, Media manažerka ve společnosti Unilever, která
realizovala kampaň pro značku Rexona se zapojením portálu YouTube (více
informací níže). Patrícia Neupauerová,
konzultantka pro reklamní řešení českého Googlu, k tomu dodává: „Stejný trend vidíme i u
našich kolegů
na zahraničních trzích. Zajímavé na tom je, že YouTube v rámci kampaní pomáhá
televizi zasáhnout cílové skupiny do 35 let a navíc také ty, kteří se na
televizi dívají jenom sporadicky. Pro ně se televizí paradoxně stává právě
YouTube.”
Jak české ženy nakupují na internetu?
České ženy nakupují na internetu
dokonce více než Slovenky, Maďarky, Polky, ale také Francouzky nebo Němky. Od
roku 2007 se jejich počet téměř
ztrojnásobil (32%
českých žen v roce 2012 vs. 12% v roce 2007; FR 26%, DE 30%, PL 22%, HU 23%, SK
22% a UK 36%).
Rozdíly existují i ve srovnání
nákupních zvyklostí mužů a žen. Zatímco u mužů je doba mezi rozhodnutím k
nákupu a samotným nákupem relativně krátká, ženy svému rozhodování věnují
mnohem více času. Důležitou součástí je
online průzkum před nákupem, vyhledávání informací, srovnávání nabídek,
sledování recenzí či názorů, ženy jsou jednoduše pozorné k mnoha detailům.
Online prezentace obchodu a kvalita informací, jež nabízí, tak mohou být velmi
důležitou motivací
v rámci rozhodování.
Jenom online průzkum provádí nejvíce
žen v rámci hotelových pobytů (75%) a letenek (soukromá dovolená 58% či
pracovní cesta 56%). Kombinaci online průzkumu a průzkumu “v terénu” podnikají
české ženy nejvíce v rámci nákupu nábytku a bytových doplňků (64%), digitálních
fotoaparátů, kamer (63%) a audio zařízení (61%) (zdroj: Consumer Commerce
Barometer).
Nejatraktivnější oblastí pro nákupy a velkou příležitostí pro e-shopy s módou je fakt, že
oblečení
a doplňky online nakupuje až 60% těchto žen. Boomu online nákupu oblečení
podléhají už i muži. Dalším skokanem v rámci online nakupování jsou kontaktní
čočky, kterých se dnes až polovina prodává online.
Čtyři z deseti žen nakupujících
online mají zájem o kosmetiku a zdravotní doplňky, každá třetí žena nakoupí online
cestovní zájezdy. Právě informace o cestování a zdraví vyhledávají intenzivněji
než muži (zdraví 59% žen vs. 30% mužů, cestování 56% žen vs. 52% mužů) (zdroj: ČSÚ, věk 16 - 54).
Velmi specifickou skupinou žen jsou
matky na rodičovské dovolené, kterým internet často usnadňuje život a šetří
čas. Využívají ho k nákupu oblečení, hraček, her, kosmetiky, zdravotních
prostředků
a také fotoslužeb.
Zábava, komunikace, volný čas
České ženy vyhledávají také
specifický obsah. Podle Netmonitoru se daří i webovým stránkám
s obsahem zaměřeným na ženy. Jenom za únor 2013 je zhlédlo 3,6 milionu
unikátních návštěvníků, kteří jim přinesli 174 milionů zhlédnutí.
Překvapivě vysoké číslo reprezentuje
sledování online video obsahu. Ten je přirozenou součástí života pro více než
40% českých žen v produktivním věku (zdroj: ČSÚ). Na nejoblíbenějším video portálu v Česku -
YouTube - zhlédnou minimálně 1 video za měsíc více než 2 miliony žen (zdroj:
TNS YouTube profiling a YouTube data).
Využívají i sociální sítě, např. na
Facebooku je to přibližně milion aktivních českých uživatelek. (zdroj:
socialbakers.com). Na YouTube (je také sociální sítí) a Google+ jsou mezi
ženami velmi populární “how to” kanály o líčení nebo vaření a pečení (např. o kosmetice a líčení, rady
pro novopečené maminky s názvem Jak zvládnout miminko nebo online marketingový poradce Jak zvýšit prodej a
zisk).
Třetina žen v ČR využívá internet k
telefonování, přičemž tato služba je velmi atraktivní pro dívky
ve věku od 16 do 24 let (70%).
Shrnutí reklamní kampaně: Rexona Linen
Dry (Unilever)
V létě 2012 spustila Rexona kampaň k produktu Rexona Linen
Dry. Cílem kampaně bylo oslovit ženy ve věku 18 - 35 let a vybudovat tak
povědomí o novém výrobku, ale také stát se jedničkou
v segmentu deodorantů. Kampaň trvala dva měsíce a v mediamixu bylo zastoupeno
vícero médií. 51% investic šlo do televizní reklamy, 30% do magazínů a 20%
investovala firma do online reklamy. Díky první veřejné cross-mediální studii v
oblasti FMCG dnes víme, jak oslovit ženy napříč různými mediatypy, a to nejen v
oblasti televizní reklamy, ale i prostřednictvím online reklamních videí.
Monika Vrbatová, Media manažerka ve společnosti Unilever, která realizovala kampaň
pro značku Rexona se zapojením portálu YouTube, konstatuje: „Výsledky kampaní naznačují, že využití
reklamního online videa je pro nás velmi efektivní. Potvrdilo se, že některé
ženy dokážeme zasáhnout opravdu jenom na internetu, proto budeme do formátu
online videa nadále investovat.”
Televize a YouTube se doplňují. Televize a YouTube
společně zasáhly 86%, přičemž YouTube doručil 20% (dodatečný zásah YouTube k TV
byl 4%) s přibližně 15% TV investice. Využití online videa je navíc ještě
cenově efektivní. Jeho cena je totiž přibližně 2x nižší za % bod zásahu (Cost
per Reach Point) v porovnání s televizí. Pokud bychom navíc chtěli dosáhnout
86% úspěchu zásahu jen díky televizi, vyžadovalo by to navýšit rozpočet o 270%.
YouTube totiž navíc posiluje lepší
vybavení si reklamního sdělení a personality značky. V tomto případě kampaň u
výrobku Rexona Linen Dry přispěla 2,2% k navýšení klíčových ukazatelů značky.
YouTube pomohl zvýšit image značky ve smyslu, že ji lidé přijali za svou a
ztotožnili se s ní.
Dotazy
tisku za Google:
Judita Hrubešová
Grayling Czech Republic
tel. 224 251 555, 775 558 271
judita.hrubesova@grayling.com
O
společnosti Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální
technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí a informací. Inovace Googlu v oblasti
vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a
vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google
Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v
říjnu 2006 a od otevření pobočky uvedla na český trh zhruba stovku
lokalizovaných služeb pro české uživatele. Včetně služeb jako Mapy Google,
online kancelář v cloudu, Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google,
video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android.
Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v
rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo
monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který
portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje. Společnost Google Česká
republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v
různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor
atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti)
Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v
České republice, primárně však s
držiteli certifikace Google Certified Company. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře http://sites.pressatgoogle.com/cz.
# #
#
Google je ochranná známka společnosti
Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými
známkami svých vlastníků.
Štítky: Czech, Czech Republic news announcements