Google

Novinky ze společnosti Google

  1. O společnosti Google
  2. Novinky ze společnosti Google
  3. Tiskové centrum Google ČR
  4. Zpravodajské oznámení

Když internet prodává v kamenném obchodě

ROPO efekt je v Česku zatím velkou neznámou

Praha, 20. září 2012: Zatímco internetové obchodování je v ČR na velmi vysoké úrovni, efektivní využití internetu s dopadem na prodeje v kamenných obchodech (ROPO) zatím stagnuje. Přitom až čtyři z deseti offline nákupů jsou v Česku ovlivněny právě internetem.

Češi jsou vyspělým internetovým národem. To potvrzuje fakt, že tráví přes 15 hodin týdně na internetu (Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012), ale i neustálý růst nakupování přes internet, tj. e-commerce. Podíl českých internetových obchodů roste velmi dynamickým tempem (20 %, 2011/2009), roste i počet online nakupujících obyvatel (2,6 milionů, 48 %) a počet objednávek (+23 %, 2011/2009). Česko je nejenom jedničkou v podílu prodejů přes internet v regionu Střední a Východní Evropy (3 %, 37 mld. Kč), ale blíží se k úrovni vedoucích zemí, jakými jsou například Švédsko nebo Německo.

Internet přitom nemá dopad pouze na nakupování přes e-shop nebo online objednávku. Stále více spotřebitelů využívá možnost udělat si na internetu průzkum, srovnání, najít ty nejzajímavější možnosti a pak nakoupit v kamenném obchodě (ROPO efekt, z angl. Research Online Purchase Offline). Podle Consumer Commerce Barometru (consumerbarometer.eu) jsou až čtyři z deseti těchto nákupů ovlivněny internetem, což je výrazně více než například ve Velké Británii (30 %), Německu (31 %) nebo ve Francii (33 %).
“Proces nakupování je přitom pořád komplikovanější, působí na něj mnohem více faktorů než kdy dříve,” říká Ondřej Vilikus, Marketing Science Specialist z Millward Brown a dodává: “Vliv tradičních i online médií, možnost průzkumu na internetu, možnost návštěvy prodejny s prohlédnutím si zboží, pak přichází rozhodnutí nakoupit a to buď online, nebo v klasickém obchodě. To vše je potřeba rozklíčovat tak, aby s tím obchodník mohl správně dál pracovat a využít to ve svůj prospěch.”
 Existují vertikály, které jsou typicky nejsilnější v e-commerce (prodej počítačů a elektroniky či cestování), a zároveň vertikály, v rámci kterých se spotřebitelé ptají známých nebo přímo navštíví prodejnu (volba restaurace či nákup zboží denní potřeby). Typicky silnými zástupci ROPO efektu jsou například finance, bílá elektrotechnika, maloobchodní řetězce, automobilový průmysl nebo telekomunikace.

Pro správné uchopení tohoto chování a hodnocení návratnosti investic do online marketingu je důležité ROPO efekt kvantifikovat pomocí tzv. “online-to-store faktoru”. Pomocí něj je možné identifikovat část tržeb generovanou na prodejnách, ale ovlivněnou internetem. Speciální průzkum zpracovala výzkumná agentura Millward Brown pro mobilního operátora Vodafone. Jeho cílem bylo odpovědět na otázku: “Jaké procento nákupů v prodejnách je ovlivněno internetem?”. (tj. identifikovat online-to-store faktor v rámci jeho podnikání).
“Ve spolupráci s Millward Brown jsme zjistili, že více než 30 % celkových nákupů v prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem a ještě větší vliv (pozn. 40 %) má internet v rámci nákupů mobilních telefonů,” říká Michael Barták, vedoucí týmu interaktivního marketingu ve Vodafonu a pokračuje: “Internet byl pro Vodafone vždy důležitým kanálem, nicméně po zjištění, že na jeden prodej v e-shopu připadají až čtyři prodeje na pobočce ovlivněné internetem, je zřejmé, že hraje roli nepostradatelnou.” Klíčovou roli podle průzkumu přitom měla webová stránka společnosti Vodafone, u mobilních telefonů měl výraznější roli (než u tarifů) i internetový vyhledávač.
 Firmy, které chtějí využít i tuto příležitost, mohou identifikovat tento “online-to-store” faktor dvěma způsoby. Tím snadnějším je využití online statistik v rámci služby Consumer Commerce Barometer (consumerbarometer.eu), který po jednoduchém propočtu nabízí průměrný koeficient pro danou vertikálu v dané zemi (příklady zde). Dalším exaktnějším způsobem je cesta přímého dotazování zákazníků na prodejnách, kterou i pro operátora Vodafone připravila a zpracovala společnost Millward Brown.

Video k tématu najdete zde. Více informací najdete na provasbyznys.cz.

Zdroje informací: Consumer Commerce Barometer a průzkum Millward Brown, ČR, 2012

Dodatečné informace a vizuály:

 I. O průzkumu Millward Brown ve spolupráci s Vodafone
II. Výpočet online-to-store koeficientu


III. O nástroji Consumer Commerce Barometer consumerbarometer.eu
Online zdroj statistických dat (v angličtině), který firmám umožňuje zdarma realizovat výzkum chování spotřebitelů při nakupování přes internet i mimo něj. Nabízí informace a přehled o průběhu nákupního cyklu v různých odvětvích, ve 36 produktových kategoriích pro 39 zemí včetně České republiky.

IV. Příklady statistik z Consumer Commerce Barometer
  • Srovnání úrovně online nakupování v Česku v rámci CEE (Slovensko, Maďarsko a Polsko) s internetově vyspělou Velkou Británií graf: V posledních 12 měsících až 33 % českých spotřebitelů nakoupilo produkt či službu pomocí internetu. 
  • Úroveň online průzkumu před nákupem v rámci CEE graf: Přibližně 3 ze 4 českých spotřebitelů, kteří nakupovali v posledních 12 měsících, hledali před nákupem informace na internetu. 

V. Části a faktory v rámci nákupního procesu


###
O společnosti Google Inc.
Inovativní vyhledávací technologie společnosti Google umožňují každodenní přístup k informacím milionům lidí po celém světě. Google založili v roce 1998 Larry Page a Sergey Brin, dva studenti univerzity ve Stanfordu, a dnes má přední postavení na všech hlavních globálních trzích. Model cílené reklamy, který Google nabízí svým zákazníkům, poskytuje firmám všech velikostí měřitelné výsledky a zároveň rozšiřuje možnosti internetu pro samotné uživatele. Centrála společnosti Google se nachází v americkém Silicon Valley, jednotlivé pobočky pak na různých místech Ameriky, Evropy a Asie. Více informací najdete vždy na www.google.com.

Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006. Nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 51% podílu na trhu vyhledávání (Toplist, 2. týden 2011). Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba stovku lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder). V roce 2011 byl uveden projekt Google+, který portfolio Google služeb sjednocuje a propojuje.

Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry
z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.

# # #
Google je ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.

Dotazy tisku:
Judita Hrubešová
Grayling
tel. 224 251 555, 775 558 271
judita.hrubesova@grayling.com