Google

Novinky ze společnosti Google

  1. O společnosti Google
  2. Novinky ze společnosti Google
  3. Tiskové centrum Google ČR
  4. Zpravodajské oznámení

Český Google slaví své 5. narozeniny “v novém”

Vysoké tempo růstu vyhledávání, mobilní boom a dvojnásobný počet inzerentů

Rok 2011 byl pro český Google přelomový díky několika důležitým událostem: růstovému trendu v desktopovém i mobilním vyhledávání, růstu platformy YouTube z hlediska uživatelů, obsahu i reklamy a téměř dvojnásobnému počtu inzerentů (nárůst o 80 %). Tým české pobočky se rozrostl na 25 lidí a přestěhoval se do nových Googlích kanceláří na pražském Smíchově. Zároveň tým pomohl ke vzniku nového lokálního zastoupení Googlu na Slovensku v Bratislavě. Neméně důležité bylo také uvedení mobilních služeb Navigace Google a Google Goggles i nového projektu Google+, který mění a propojuje již lokalizované služby. Letos poprvé také Google v Čechách uvedl program s názvem “Google pro českou kulturu 2011”, jehož cílem je využít technologie k uchování, zpřístupnění a šíření české kultury a umění.

“Samotné nás překvapilo, že naše edukační reklamní kampaň měla tak rychlý dopad na tempo růstu vyhledávání. Úspěch této kampaně nám umožnil věnovat se dalším strategickým pilířům, kterými jsou mobil, video a novinka Google+,“ říká Taťána le Moigne, ředitelka českého Google, která byla zároveň jeho prvním zaměstnancem, a dodává: “Mě osobně velice těší, že jsme letos mohli investovat také do české kultury, umění a talentů.”

Trend vyhledávání

Reklamní kampaň v offline médiích, zejména TV, odstartovala rychlý růstový trend vyhledávání (měřeno dotazy) už ve druhé polovině roku 2010. Tento trend se udržel a v meziročním srovnání vyhledávání na českém vyhledávači došlo k nárůstu o polovinu (dle počtu dotazů, 2011 oproti 2010). Z pohledu uživatelů došlo také k zajímavému posunu. Od ledna 2011 si na běžné používání Vyhledávače Google zvyklo o 43% více uživatelů (Factum Invenio, leden oproti září 2011).

Z pokročilých vyhledávacích služeb Googlu uživatelé nejvíce používají vyhledávání přímo na Mapách Google (68%), vyhledávání na YouTube (65%) a Překlady webových stránek ve výsledcích vyhledávání (62%), (Factum Invenio, červen 2011).

Mobilní boom

V meziročním srovnání se počet mobilních vyhledávání (dle počtu dotazů) i počet uživatelů, kteří na mobilu vyhledávají alespoň jednou týdně, více než zdvojnásobil. Největší boom přitom zaznamenaly dotazy na mobilních Mapách Google. Využití Hlasového vyhledávání, které český Google uvedl ke svým 4. narozeninám, meziročně vzrostlo o 120 %. Vzhledem k popularitě mobilních služeb v Čechách představil český Google hned několik zajímavých novinek jako Navigace Google včetně funkce Veřejná doprava a vrstvy Doprava, aplikace pro vyhledávání informací na základě viděného obrazu – Google Goggles nebo Konverzační mód v Překladači Google na telefonech s OS Android.

YouTube nejsou jenom teenageři

Server YouTube, který je komunitním portálem a zároveň druhým nejrozšířenějším vyhledávačem na světě, si na českém trhu stabilně drží vedoucí pozici. Počet vyhledávání na tomto největším video serveru v ČR dosáhl cca třetiny celkového vyhledávání na českém vyhledávači Google (dle počtu dotazů). Sledovanost na YouTube roste více než 100% tempem (meziročně) a čeští uživatelé zhlédnou více než 400 milionů stránek za měsíc. Na YouTube mohou inzerenti zasáhnout až 73% české internetové populace měsíčně, přičemž 71 % z nich jsou lidé ve věku od 20 do 49 let (TNS Infratest, červen 2011). V roce 2011 se také viditelně zvýšil zájem inzerentů o video reklamy a pokročilé reklamní formáty, které YouTube nabízí. Zřetelný je i rostoucí trend ve video obsahu nahraném českými uživateli.

Byznysový ekosystém

Součástí budování ekosystému jsou kromě nových inzerentů (80% nárůst) i nová partnerství a vzdělávací kampaně a konference. Klíčovým projektem byla rozsáhlá studie ve spolupráci s The Boston Consulting Group “Země internetová”. Jejím cílem bylo zmapovat online příležitosti na českém trhu. V roce 2011 český Google odstartoval program Google Point, který v současné době zahrnuje několik stovek webových profesionálů a agentur z celé České republiky. Důležitou součástí jsou v segmentu malých a středních podniků i dva prémioví partneři pro malé a střední podniky, Centrum Holdings a agentura Ataxo. Ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR Google zorganizoval i několik “online univerzit”, v rámci kterých zasvětil do tajů online reklamy více než tisíc podnikatelů a firem. Součástí vzdělávání byly i konference Search and Display summit nebo druhý český Google Day. Stávající klienti AdWords mohou od letošního roku využít také telefonickou podporu.

Nové služby pro české uživatele

Kromě již zmíněných služeb (Navigace, Goggles, Konverzační mód, Doprava na Mapách atd.) mohou od letošního roku čeští uživatelé využít také vrstvu Počasí na Mapách Google, nový Internetový obchod Chrome a samozřejmě nový projekt Google+, který byl nedávno v beta verzi otevřen všem uživatelům. Jeho cílem je nabídnout uživatelům takové nástroje, které virtuální komunikaci a sdílení přiblíží co nejvíce reálnému životu. Čerstvou novinkou jsou i Stránky Google+ pro firmy a organizace. Letos se zároveň podařilo znovu obnovit focení významných kulturních a historických míst České republiky pomocí Street View technologie. Čeští rodiče mohou využít nově lokalizované Centrum bezpečnosti pro rodiče a děti.

Vývojáři

V roce 2011 proběhlo v Česku hned několik aktivit zaměřených na tuto cílovou skupinu, včetně již čtvrtého Google Developer Day (GDD), kterého se zúčastnilo téměř 1000 vývojářů. Přednášky z GDD na YouTube dosáhly 10.000 zhlédnutí. Vývojářská komunita GUG.cz (Google User Group) je třetí nejaktivnější na světě. Jenom za posledních šest měsíců zorganizovala 25 akcí pro vývojáře. Google také podpořil několik aktivit zaměřených na start-upy, jako jsou IPO48, Mini SeedCamp a API Mashup.

Google pro českou kulturu 2011

Program „Google pro českou kulturu 2011“ zastřešuje několik kulturních projektů, jejichž cílem je využít nové technologie k podpoře českých talentů, zpřístupnění české kultury i umění a umožnění jejich dalšího šíření. Do programu patří mj. i digitalizace obrazů z Musea Kampa a 200 tisíc historických knih z Národní knihovny České republiky nebo projekt Český YouTube Fest, který dává novým tvářím v české populární hudbě šanci prosadit se.

Lidé

V současnosti tvoří tým českého Googlu 25 lidí z oblasti obchodu, marketingu, komunikace, externích vztahů a budování partnerství. Celkově v Googlu pracuje šest desítek Čechů a Češek.

Více informací o českém Googlu najdete na stránce google.cz/about.

Foto nových kanceláří

O společnosti Google Inc.

Inovativní vyhledávací technologie společnosti Google umožňují každodenní přístup k informacím milionům lidí po celém světě. Google založili v roce 1998 Larry Page a Sergey Brin, dva studenti univerzity ve Stanfordu, a dnes má přední postavení na všech hlavních globálních trzích. Model cílené reklamy, který Google nabízí svým zákazníkům, poskytuje firmám všech velikostí měřitelné výsledky a zároveň rozšiřuje možnosti internetu pro samotné uživatele. Centrála společnosti Google se nachází v americkém Silicon Valley, jednotlivé pobočky pak na různých místech Ameriky, Evropy a Asie. Více informací najdete vždy na www.google.com.

Google Česká republika

Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006, nyní dosáhla s partnerem Centrum Holdings 35,4% podílu na trhu vyhledávání (Navrcholu.cz, prosinec 2009). Google od otevření pobočky uvedl na český trh více než 50 lokalizovaných služeb pro české uživatele, a to včetně produktů jako Mapy Google, online kancelář Dokumenty Google, Kalendář Google, Překladač Google, video portál YouTube, prohlížeč Google Chrome nebo operační systém Android. Malé, střední i velké firmy v České republice mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense).

Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Statistiky vyhledávání Google, Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder).

Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.) V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice, primárně však s držiteli certifikace Google Certified Company.

Technická podpora pro české uživatele

Pro více informací o produktech Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýr z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, diskusních fór a odborných přednášek.

Dotazy tisku:

Šimon Rákosník
Grayling
tel. 224 251 555, 775 558 279
simon.rakosnik@grayling.com

# # #

Google je ochranná známka společnosti Google Inc. Všechna další jména a názvy produktů či firem mohou být ochrannými známkami svých vlastníků.